tirsdag den 17. marts 2009

Arusha og Kilimanjaro

Det er nu igen ved at vaere ret laenge siden jeg har skrevet sidst, men det er ogsaa lidt besvaerligt at komme paa nettet her i Arusha, fordi man bliver noedt til at tage ind til byen, i stedet for bare lige at gaa nedenunder, som vi kunne i Dar.

Vi kom til Arusha onsdag den 4. marts og de foelgende dage blev vi orienteret om byen og vores projekter og den slags. Det er et rigtig hyggeligt sted vi bor - lidt mere hjemligt end i Dar, da det er et hus, med stue og koekken og den slags. Vi har endda fjernsyn og DVD-afspiller, saa vi har holdt et par videoaftener! Det er ogsaa meget rart at vi bor noget taettere paa byen end vi gjorde i Dar. Det tager et kvarter i bus herfra i modsaetning til i Dar, hvor det godt kunne tage et par timer, hvilket betoed at vi aldrig var inde i byen. Det er ogsaa lidt mere hyggeligt at vaere inde i byen her, da det er lidt mere overskueligt, da den ikke er saa stor.

I weekenden efter vi ankom var vi paa en lille tur, hvor vi foerst var henne og besoege en heksedoktor og derefter var vi ude at se en kaffeplantage og en bananplantage.
Vi var ikke rigtig klar over at vi skulle ind til en rigtig heksedoktor - vi troede bare vi skulle ud og hoere om noget naturmedicin. Men vi blev lukket ind i et lille bitte lokale, hvor denne her heksedokor, eller hvad man skal kalde ham, fortalte om alle hans mirakelmidler. Han kunne intet engelsk saa vi havde Cornell (lederen af volunteerhuset i Arusha) med til at oversaette. Men ham her doktoren havde en hel masse boetter med forskelligt pulver i, som kunne kurere diverse ting. Han havde endda ogsaa noget som gjorde at han kunne flyve (saa skulle han dog ogsaa lige have en speciel kjole paa). Og han floej kun en gang om aaret, saa han kunne ikke lige vise os det.
Det var simpelthen forfaerdeligt at sidde og hoere paa, fordi det virkelig virkede som om han selv troede paa det hele. Og der er sikkert en del der tror paa ham og koeber noget af al hans medicin fordi de ikke ved bedre. Det er ret uhyggeligt at nogen virkelig kan tro paa saaden noget.
Nogle gange var det bare saa svaert at holde masken, naar han helt alvorligt fortalte om hans forskellige medicin - og det sjove var at Cornell heller slet ikke kunne tage det serioest.

Efter at have siddet inde i et lille, moerkt og varmt rum i alt for lang tid skulle vi da ud og se en kaffeplantage og en bananplantage. Det var der ikke rigtig noget vildt i, fordi vi i forvejen har set en masse kaffe- og bananplanter og vi fik ikke saa meget at vide. Vi gik bare rundt og kiggede lidt.

De foerste dage i Arusha brugte vi ogsaa paa at arrangere at bestige Kilimanjaro, som vi var 10 fra gruppen der havde planer om. Vi havde fra Dar forsoegt at faa nogle tilbud paa det, men fandt ud af at det billigste nok ville vaere at goere det igennem Art in Tanzania, som er den organisation vi hoerer under. Jeg havde i lang tid vaeret ret usikker paa om jeg skulle goere det fordi det er ret dyrt, men jeg tog beslutningen om at goere det.
Vi fik det arrangeret saadan at vi skulle starte i tirsdags og saa goere det over 7 dage, saa vi kom hjem i gaar. Det har simpelthen vaeret en fantastisk tur.

Vi var som sagt 10 fra gruppen, der tog afsted, og saa havde vi et kaempe hold af baerere og guider med os. Vi havde 25 baerere, 3 guider og en kok med - helt vildt mange, men de var saa seje alle sammen - helt vildt at de kunne klare det med saa meget oppakning. De bar de fleste af vores ting - vi skulle bare have en lille rygsaek selv med vand og regntoej og saadan noget i. Derudover slaebte de paa alle deres egne ting, telte og mad til alle dage.

Vi gik hver dag mellem 3 og 6 timer og overnattede ved forskellige base camps, hvor vores baerere slog telt op til os og soergede for alting. Vi blev simpelhen forkaelet. Vi fik god mad og mere end vi normalt goer og vi havde bare regnet med at faa daasemad eller lignende. Og de havde bord og stole med til os - det var helt vildt.

Det var nogle vildt fede landskaber vi gik i, og det var fedt at se hvordan det aendrede sig jo hoejere vi kom op. Vi startede med at gaa i en slags regnskov, og saa blev bevoksningen mindre og mindre, og til sidst var der slet ingen planter.

De foerste fem dage gik med bare at vandre - mest opad, men vi gik ogsaa lidt nedad, da vi blev noedt til at vaenne os stille og roligt til hoejderne og blive afklimatiseret, saa der var mindre chance for at faa hoejdesyge. Efter den femte dag gik vi meget tidligt i seng, fordi saa blev vi nemlig vaekket kl 23 om aftenen og kl 24 begyndte vi at gaa det sidste stykke mod toppen. Vi skulle gaa om natten, fordi det for det foerste er bedst at komme op paa toppen tidligt om morgenen, fordi der er der bedst chance for at det er klart, og for det andet for at se solopgangen fra toppen.
Vi naaede toppen omkring kl. 6.30 efter at have kaempet os op fra 4600 meters hoejde til 5895 meter (det hoejsete punkt i hele Afrika). Der var simpelthen en fantastisk udsigt deroppe fra og med solopgang og gletchere og det hele. Det var fantastisk.
Jeg har desvaerre ikke mere tid nu, saa det bliver lige en lidt hurtig afslutning.

Jeg har desvaerre ingen billeder fra turen endnu, da jeg ikke turde tage kamera med. Men der er en del andre der har taget billeder med saa jeg faar bare deres paa et tidspunkt.

mandag den 2. marts 2009

Beach Camp og Zanzibar

Saa er jeg kommet tilbage fra Zanzibar og har nu vaeret en enkelt dag i Dar foer vi tagere videre til Arusha i morgen.
Siden sidst jeg skrev er der sket en hel masse. Vi har sagt farvel til vores skole, hvilket var lidt maerkeligt. Den sidste dag var dog rigtig hyggelig. Vi havde koebt nogle saebebobler som ungerne synes var fantastisk sjove at lege med, saa det brugte vi stoerstedelen af dagen paa. Da boernene var taget hjem fik vi sodavand og kage af laererne og sad og snakkede med dem i et stykke tid inden vi gik hjem - rigtig hyggeligt.

Dagen efter tog vi paa Beach Camp en halv times koersel fra hvor vi bor. Her boede vi helt ud til vandet i nogle smaa hytter i tre dage. Det var nogle meget stille og rolige dage hvor vi ikke lavede saa meget andet end at laegge paa stranden, spille vikingespil (med vandflasker) og feste lidt om aftenen.

Her ligger vi som poelser paa en grill og steger

Der var nogle vildt soede aber rundt omkring vores hytter - her er en af dem

Vi tog hjem fra Beach Camp fredag og saa tog vi videre til Zanzibar loerdag eftermiddag. Her havde vi foerst faaet at vide at vi skulle bo oppe nordpaa helt ude ved stranden, men det blev af uvisse grunde lavet om i sidste oejeblik saa vi kom i stedet til at bo paa et hotel inde midt i Stone Town. Da vi foerst fik det at vide blev jeg lidt skuffet, da jeg havde regnet med bare at skulle dase paa stranden i en uge, men det viste sig at vaere vildt fedt at bo i Stone Town. Vi boede taet paa alting og havde endda ogsaa strand forholdsvis taet paa, saa vi kunne ogsaa sagtens laegge lidt paa stranden (det havde nok ogsaa vaeret lige i overkanten at laegge paa stranden i en hel uge).
Det var ogsaa vildt fedt fordi vi meget let kunne arrangere smaa ture derfra, saa vi var ude at opleve en hel masse.

Udsigten ind over Stone Town

Vores hotel

Soendag var vi paa en guidet rundtur i byen, hvor vi var rundt og se flere ting. Bl.a. det gamle slavemarked, hvor slaverne blev foert til og "opbevaret" indtil de blev solgt. Her laa de 50-75 mennesker i nogle bitte smaa kamre uden mad og drikke i op til 3 dage og bare ventede paa at blive solgt, hvis ikke de doede inden, hvilket der var mange der gjorde - forfaerdeligt! Vi var ogsaa paa fiskemarked og frugtmarked og ellers var vi bare rundt og se byen, som mest af alt bestaar af nogle meget smalle gader med souvenir-shops over alt.

En af de utallige smaa souvenir-shops

Tirsdag var vi paa Spice Tour, som var en del af vores program. Det var en ganske spaendende tur, hvor vi blev guidet rundt i en skov og saa, smagte og duftede til en masse krydderier og frugter.
Onsdag var vi en flok piger der tog ud paa Prison Island - en lille oe med en rigtig laekker strand. De havde et reservat med kaempeskildpadder, som vi var inde og fodre og klappe. Det var ret hyggeligt - de var bare kaempe store og meget dinosaur-agtige!

Her er jeg ved at fodre en af de stoerste krabater

Torsdag fik vi arrangeret en tur, hvor alle dem fra gruppen der har dykkercertifikat var ude at dykke og vi andre var ude at snorkle. Vi sejlede alle ud i en baad og saa havde dykkerne et dyk og imens snorklede vi andre rundt med en guide. Efter det foerste dyk spiste vi frokost paa baaden og sejlede derefter hen til en anden lokation og dykkerne havde der et dyk mere og vi andre snorklede igen rundt imens. Vi saa en hel masse flotte fisk, men ifoelge de andre var det vidst ikke saa vildt, men for mig der ikke har proevet at snorkle foer var det ret fedt.
Fredag var vi 5 piger der tog en tur ud til oestkysten, fordi vi synes ikke vi kunne have vaeret paa Zanzibar uden at have set de fantastiske strande paa Zanzibar som skulle vaere paa oestkysten. Lige da vi kom derud blev vi dog lidt skuffede, da det aabenbart var vildt lavvandet. Vandet var nok trukket 1 km tilbage eller saadan noget, saa der var meget langt mellem sandstranden og vandet - rimelig traels. Vi satte os derfor op til en vildt hyggelig restaurant og fik noget laekker frokost og saa regnede vi med at det var blevet hoejvande naar vi kom tilbage. Det var stadig langt vaek vandet da vi kom derned, men vi valgte at gaa ud til vandet, og i loebet af den tid vi var derude naaede vandet at komme helt op til stranden - det gik vildt staerkt. Herefter var det en dejlig strand og vandet var vildt laekkert.

Det fantastiske vand og mig, der lige leger fotomodel

Loerdag var vi paa den fedeste tur - der var vi nemlig ude at svoemme med delfiner. Det var en helt vild oplevelse! Vi sejlede ud i en baad og efter et kvarters tid sagde vores guider "get ready, get ready" og saa tog vi alle sammen svoemmefoedder, maske og snorkel paa og kort tid efter kunne vi begynde at se finnerne paa delfinerne. Vi sejlede helt taet paa dem og saa raabte de "jump, jump" og saa sprang vi alle i vandet lige ned til delfinerne. Det var helt vildt at vaere saa taet paa dem. De kom svoemmende lige ved siden af en eller under en og der var vildt mange.
Rigtig fedt!
I loebet af ugen har vi vaeret meget ude at spise, da der ikke var frokost inkluderet i vores program. Vi har derfor faaet en masse laekker mad - bl.a. et par pizzaer! De har ogsaa et ret hyggeligt food-market, som de kalder det, hvor man kan koebe en masse forskellig mad om aftenen. Her har vi ogsaa vaeret nede nogle gange og faa os en Zanzibar Pizza, som er en slags pandekage med fyld - ganske laekkert.

Vi tog hjem i gaar eftermiddags, og i dag har jeg bare lige faaet vasket noget toej og er ved at faa pakket til vi tager til Arusha i morgen. Glaeder mig til at se hvad det er for noget vi skal bo i deroppe og hvor taet paa byen vi skal bo og glaeder mig meget til at det bliver lidt koldere om natten som vi er blevet lovet at det er.

Nu vil jeg gaa op og sove, saa jeg kan vaere frisk til en 600 km lang rumlende bustur der starter kl. 5.30 i morgen tidlig!

(Der kommer maaske nogle flere billeder til dette indlaeg - har bare ikke mere tid lige nu)

onsdag den 4. februar 2009

Skole, Coral Island, Bagamoyo og Malaria!

Saa er det vidst ved at vaere tid til et nyt indlaeg. Har ikke haft saa meget tid paa det sidste og naar jeg har, har computerne enten vaeret optaget eller ogsaa har nettet ikke virket - derfor saa laenge siden jeg har skrevet.
Det er nu allerede fem uger siden jeg tog afsted til Tanzania - tiden flyver afsted. Vi har de sidste tre uger haft en hel rutinepraeget hverdag, fordi vi har vaeret i gang med vores frivillige arbejde.
Jeg arbejder som naevnt paa en lille skole med boern i alderen 2,5 til 6 aar. Vi havde faaet at vide, at der var omkring 50 boern tilmeldt skolen, men at der kun ville komme 20-25 i skole hver dag, fordi der altid var en del, der var forhindret (mange skal hjaelpe til derhjemme og saadan). Men indtil videre har der kun vaeret omkring 10-12 boern, og vi skal kun undervise de 6 af dem. Vi var egentlig fire frivillige, der skulle vaere paa denne skole, men der er nu en der er skiftet til en anden skole, fordi det maaske nok er lige i overkanten med 4 laerere til 6 boern. Paa nogle af de andre skoler, hvor dem fra vores gruppe er, er der 60 boern i en klasse, saa de har lidt mere brug for hjaelp.

Selvom vi ikke har ret mange boern er det dog ganske svaert at styre dem - de er rimelig vilde de 6 vi har! Det er vildt svaert at faa dem til at sidde stille og hoere efter - isaer fordi de jo altsaa ikke forstaar ret meget engelsk, men ogsaa fordi de er alt for smaa til at sidde og koncentrere sig om at skrive og regne.

Det er ogsaa bare svaert at finde ud af, hvordan man skal laere dem noget som helst. Det eneste de kan er at sige alfabetet som en remse - de har ikke rigtig styr paa, hvad der lige er e og hvad der er g. De kan bare sige a, b, c, d, e osv. Det samme gaelder tallene - de kan godt taelle til 20 (og nogle til mere), men naar man peger nogle enkelte tal ud, har de fleste svaert ved at sige hvad det er. Der er dog rimelig stor forskel paa dem. Et par stykker af dem har rimelig styr paa det, mens nogle af de andre ingenting fatter.

Men selvom de er ustyrlige og ikke fatter saa meget saa er de jo vildt soede alligevel :) Og vi forsoeger saa godt som vi kan at vaere kreative og finde paa nogle sjove maader at laere dem noget paa.
Her er lige et par billeder af skolen og nogle af boernene:

Skolen set udefra

Det lille klassevaerelse som jeg underviser i

Den anden ende af klassevaerelset

Mig med Rodney (min yndling) paa skoedet og en lille soed dreng fra den anden klasse bagved

Lille Hemedi

Maria og Martin, som jeg underviser sammen med, og nogle af boernene

Seje Ashraf

Ericki

Toeserne

Fatuma i et trae

Rodney med mine solbriller paa

Mandag, onsdag og fredag eftermiddag arbejder jeg som "sports-coach" - det vil bare sige at vi er nogle stykker, der tager en masse sportsredskaber med ned paa en sportsbane, og saa kommer der en masse boern, som vi spiller og leger med. De forstaar ikke ret meget engelsk, saa det er ikke saa let at lave noget organiseret sport, men det er ogsaa meningen, at vi bare skal vaere der og lave noget sjovt med dem, fordi de maaske ikke faar saa meget opmaerksomhed hjemmefra. De er glade bare vi kaster en bold til dem.

Forrige loerdag var vi ude paa en koraloe - det var helt vildt fedt. Vi laa bare en hel dag paa stranden og dasede! Og vandet var fantastisk - ret koldt i forhold til herinde ved fastlandet, hvor det nogle gange foeles som at gaa i et badekar, men det var tiltraengt at blive koelet ordentligt af. Her er et par billeder der fra:

En kaempe krabbe

Om aftenen var vi paa 'club' inde i Dar - det var ganske sjovt at opleve!

Forrige soendag var vi paa en lille tur til en by der hedder Bagamoyo. Vi havde faaet den opfattelse at det ville vaere en rigtig spaendende tur, fordi der skulle vaere meget historisk at se i byen. Vi blev dog lidt skuffede, da det eneste vi saa var nogle lidt halvkedelige ruiner, og et lille museum, som ikke indeholdt saerlig meget. Men vi kom forbi en lille krokodillefarm, som vi var inde og besoege - det var naesten det fedeste paa den tur.
I sidste weekend skete der ikke saa meget, hvilket jeg synes var helt fint, da jeg laa syg med malaria! Ikke saadan alvorligt, men har bare vaeret rigtig influenza-sloej af det. Foer jeg kom herned troede jeg malaria var saadan noget vildt farligt noget, og at man blev helt vildt syg, men saadan er det altsaa ikke. Man kan have det i meget forskellige grader (de maaler det i antal parasitter) og man faar bar en en kur mod det, som meget gerne skulle bekaempe det.

Jeg har det meget bedre nu (er bare lidt forkoelet) og i naeste uge faar jeg lavet en test for lige at tjekke at det er vaek.

Vi er allerede snart faerdige med det frivillige arbejde her i Dar - har kun 2 dage tilbage. Onsdag til fredag i naeste uge skal vi nemlig paa den laenge ventede beach-camp, som er blevet udsat flere gange, loerdag tager vi til Zanzibar og lige derefter tager vi til Arusha. Saa vi skal ikke vaere her saa meget laengere - meget maerkeligt, men ogsaa fedt at der sker noget nyt. Men det bliver helt trist at skulle sige farvel til ungerne i skolen paa tirsdag - kommer virkelig til at savne dem!

I morgen skal vi ude paa en masse forskellige markeder, saa jeg regner med at skulle ud og koebe mig fattig i diverse ting og sager!

Haaber i alle har det godt derhjemme.

Hakuna matata..

søndag den 25. januar 2009

Safari og afslapning

Saa har jeg igen faaet mig taget sammen til at lave et indlaeg - det kraever lidt taalmodighed naar nettet er saa langsomt, men nu maa jeg fortaelle lidt om vores fantastiske safari.

Vi tog afsted sidste soendag og brugte hele dagen paa at koere til en lille by, der hedder Iringa.
Paa vejen koerte vi igennem en lille nationalpark der hedder Mikumi, hvor vi haabede allerede at komme til at se nogle dyr. Vi koerte paa en stor landevej, saa jeg regnede ikke rigtig med at der var nogle dyr, der ville komme taet paa, og vi koerte ogsaa i lang tid uden at se et eneste, men lige pludselig saa vi en elefantflok helt oppe ved vejkanten - fantastisk!
Vi endte ogsaa med at se flere andre dyr i Mikumi, men de fleste var rimelig langt vaek, og vi koerte meget hurtigt forbi dem. Efter vi var koert ud af parken koerte vi et godt stykke langs en skraent, hvor det vrimlede med bavianer langs med vejen. Vores chauffoer mente desvaerre at han havde meget travlt - han koerte i hvert fald meget hurtigt forbi dem - saa naaede slet ikke at faa et ordentligt billede af dem. Men her var vores safari jo slet ikke begyndt endnu.

I Iringa overnattede vi paa et udemaerket hotel - ikke noget at raabe hurra for, men der var vand i bruserne (det har vi ikke altid her i Bahari) og spejle (noget der slet ikke er her). Desuden var der en del koeligere, fordi Iringa ligger oppe i bjergene - det var meget rart at vaagne op uden at vaere badet i sved for en gangs skyld!

Mandag morgen koerte vi saa videre mod Ruaha National Park, hvor vi skulle paa safari. Turen dertil tog tre timer, og vi koerte naesten hele vejen paa nogle meget ujaevne grusveje - meget humblende! Men endelig ankom vi til parken. Ved indkoerslen til parken var der en flod, med en masse flodheste og krokodiller og bagved flere giraffer - det virkede meget uvirkeligt og foeltes mest som om man var i zoo, men som vi koerte mere rundt i parken, gik det mere op for en at del altsaa er fuldstaendig fritlevende dyr.

Vi saa fra starten en masse elefanter og giraffer og efter ikke mere end en halv time, stoppede vi brat op, fordi en af vores chauffoere havde spottet en loeveflok. De laa og puttede sig i graesset forholdsvis taet paa vejen!

Her er lige et billede af et par af dem (det var ikke saa let at faa nogle ordentlige billeder af dem, da de gemte sig ret godt i graesset)

Vi koerte rundt i parken i flere timer, og saa en hel masse dyr - flest elefanter, giraffer og zebraer.

Her er nogle forskellige billeder fra safarien

Vi overnattede inde midt i parken i de laekreste hytter med den bedste udsigt - det var simpelthen paradis! Kunne godt have boet der i meget laengere tid. Hytterne laa lige ned til en lille flod med masser af flodheste og girafferne vandrede rundt lige bagved floden.
Om natten var der nogle, der havde haft besoeg af en elefant helt oppe ved deres hytte - den havde trampet en del bevoksning ned og revet to mindre traeer op!

Her er lige et par billeder af hytten, som jeg boede i, og udsigten derfra

Efter vi er kommet hjem fra safarien, har vi ikke lavet saa meget - bare hygget og vaeret en del paa stranden, og saa var vi lige til beachparty i fredags!

I morgen starter vi med at undervise i skolerne, saa det bliver rigtig spaendende.
Nu vil jeg toeffe op i seng, saa jeg kan vaere frisk og udhvilet til foerste skoledag!

fredag den 16. januar 2009

Foerste uge i Tanzania

Hej alle sammen

Nu har jeg snart vaeret i Tanzania i en uge, og det maa derfor vaere tid til en lille rapport hernede fra. Vi er stille og roligt ved at falde til efter en noget forfaerdelig start, hvor naesten alt der kan gaa galt gik galt.

Vi floej fra Kastrup til London loerdag og skulle straks derefter have vaeret med et fly til Dar Es Salaam - men fordi vores fly fra Kastrup var meget forsinket kom vi 5 min for sent. Vi blev derfor noedt til at overnatte paa et hotel i London, efter at vi foerst skulle staa i koe i et par timer for at faa vores billetter lavet om og derefter i et par timer for at faa et hotelvaerelse!

Der gik ikke nogle direkte fly til Dar soendag, saa vi blev noedt til at tage til Nairobi og derefter videre til Dar, og vi kunne foerst komme med kl. 18.50 soendag aften - saa vi brugte en hel masse flere timer i Heathrow.

Vi ankom endelig til Dar mandag morgen kl 9.20 ca. og blev moedt af en braendende sol og 30 graders varme, da vi steg ud af flyet!

Vi gik straks ind i den lidt koeligere lufthavn, hvor vi meget hurtigt fik en god ide om hvordan tingene foregaar i Afrika. De faa medarbejdere, der var, toeffede bare rundt og lavede absolut ingenting, og der var ikke styr paa noget som helst.

Vi havde sendt vores ansoegning om visa herned, men der var fejl paa naesten alle sammen (paa mange var der et billede af en anden, som ikke havde noget som helst med vores gruppe at goere), og saa var der nogle af vores visa, de slet ikke havde, saa vi blev noedt til at betale for et igen! Det er ikke blevet ordnet endnu for det er aabenbart ikke noget der haster - det afrikanske tempo er lidt anderledes end vores maa man sige.

Men vi kom ind. Saa var der bare lige bagagen - den var jo selvfoelgelig ikke kommet med og de kunne ikke rigtig fortaelle os noget om, hvor den var henne, eller hvornaar vi ville faa den.

Men vi blev hentet og koert til Bahari Beach (lidt syd for Dar), hvor vi bor paa et slags hostel, med andre frivillige og vores teamledere. Her blev vi indkvarteret i vaerelser rundt omkring - jeg bor paa et vaerelse med 5 piger fra gruppen.
Resten af dagen var alle bare frustrerede og det blev ikke bedre af at vi ingen besked fik om nogen ting.

Men nu er alting ved at falde paa plads, og vi har det rigtig godt. Vi har alle faaet vores bagage, vi har faaet at vide at vores visa 'snart' bliver ordnet, og vi er ved at vende os til varmen og det lidt anderledes tempo hernede.

Vi har vaeret rundt og se lokalomraadet og moedt mange af de lokale (bl.a. paa den lokale bar), som alle er rigtig flinke og imoedekommende.
Vi har desuden vaeret inde i Dar og en hel del nede paa stranden.
De sidste par dage har vi haft swahili-timer, saa nu taler jeg snart flydende swahili!

I morgen tager vi paa safari i Ruaha og kommer hjem onsdag, hvorefter vi maaske tager til Zanzibar, og derefter skal vi til at i gang med det frivillige arbejde.
Jeg har vaeret ude at se den skole jeg skal undervise i - det er en lille bitte skole med to smaa klassevaerelser, og vi er fire frivillige, der skal deles om at undervise de to klasser, de har. Boernene er mellem 2,5 og 6 aar og flere af dem er meget fattige - en del af dem bor endda alene paa gaden. Det bliver haardt, men vildt spaendende - jeg glaeder mig rigtig meget!
Om eftermiddagen skal jeg ud at lave en masse sport og lege med boern, der ikke faar saa meget opmaerksomhed hjemmefra og derfor har brug for at komme ud og have det sjovt.

Jeg vil slutte nu, og saa regner jeg med at skrive igen, naar jeg kommer tilbage fra safari - saa er der garanteret en hel masse at fortaelle!

Her er lige et par af de billeder, jeg har taget indtil videre. Nettet er vildt langsomt her, saa det tager en krig at uploade billeder, men har da faaet uploadet et par stykker.

Her bor vi

Paa tur i lokalomraadet

Mr. Kari's hus og vores swahili-laerer Edward

Alle de soede smaa boern!
Her var vi ude at se fodboldkamp og blev overfaldet af alle boernene, som meget gerne ville tages billeder af.

lørdag den 10. januar 2009

Klar til afrejse

Så er det blevet den 10. januar, og jeg er nu meget snart på vej til Tanzania!
Jeg vil på denne blog forsøge at opdatere jer om alle mine (forhåbentlig) fantastiske oplevelser på turen.
I må have det godt så længe derhjemme i det kolde nord :)