fredag den 16. januar 2009

Foerste uge i Tanzania

Hej alle sammen

Nu har jeg snart vaeret i Tanzania i en uge, og det maa derfor vaere tid til en lille rapport hernede fra. Vi er stille og roligt ved at falde til efter en noget forfaerdelig start, hvor naesten alt der kan gaa galt gik galt.

Vi floej fra Kastrup til London loerdag og skulle straks derefter have vaeret med et fly til Dar Es Salaam - men fordi vores fly fra Kastrup var meget forsinket kom vi 5 min for sent. Vi blev derfor noedt til at overnatte paa et hotel i London, efter at vi foerst skulle staa i koe i et par timer for at faa vores billetter lavet om og derefter i et par timer for at faa et hotelvaerelse!

Der gik ikke nogle direkte fly til Dar soendag, saa vi blev noedt til at tage til Nairobi og derefter videre til Dar, og vi kunne foerst komme med kl. 18.50 soendag aften - saa vi brugte en hel masse flere timer i Heathrow.

Vi ankom endelig til Dar mandag morgen kl 9.20 ca. og blev moedt af en braendende sol og 30 graders varme, da vi steg ud af flyet!

Vi gik straks ind i den lidt koeligere lufthavn, hvor vi meget hurtigt fik en god ide om hvordan tingene foregaar i Afrika. De faa medarbejdere, der var, toeffede bare rundt og lavede absolut ingenting, og der var ikke styr paa noget som helst.

Vi havde sendt vores ansoegning om visa herned, men der var fejl paa naesten alle sammen (paa mange var der et billede af en anden, som ikke havde noget som helst med vores gruppe at goere), og saa var der nogle af vores visa, de slet ikke havde, saa vi blev noedt til at betale for et igen! Det er ikke blevet ordnet endnu for det er aabenbart ikke noget der haster - det afrikanske tempo er lidt anderledes end vores maa man sige.

Men vi kom ind. Saa var der bare lige bagagen - den var jo selvfoelgelig ikke kommet med og de kunne ikke rigtig fortaelle os noget om, hvor den var henne, eller hvornaar vi ville faa den.

Men vi blev hentet og koert til Bahari Beach (lidt syd for Dar), hvor vi bor paa et slags hostel, med andre frivillige og vores teamledere. Her blev vi indkvarteret i vaerelser rundt omkring - jeg bor paa et vaerelse med 5 piger fra gruppen.
Resten af dagen var alle bare frustrerede og det blev ikke bedre af at vi ingen besked fik om nogen ting.

Men nu er alting ved at falde paa plads, og vi har det rigtig godt. Vi har alle faaet vores bagage, vi har faaet at vide at vores visa 'snart' bliver ordnet, og vi er ved at vende os til varmen og det lidt anderledes tempo hernede.

Vi har vaeret rundt og se lokalomraadet og moedt mange af de lokale (bl.a. paa den lokale bar), som alle er rigtig flinke og imoedekommende.
Vi har desuden vaeret inde i Dar og en hel del nede paa stranden.
De sidste par dage har vi haft swahili-timer, saa nu taler jeg snart flydende swahili!

I morgen tager vi paa safari i Ruaha og kommer hjem onsdag, hvorefter vi maaske tager til Zanzibar, og derefter skal vi til at i gang med det frivillige arbejde.
Jeg har vaeret ude at se den skole jeg skal undervise i - det er en lille bitte skole med to smaa klassevaerelser, og vi er fire frivillige, der skal deles om at undervise de to klasser, de har. Boernene er mellem 2,5 og 6 aar og flere af dem er meget fattige - en del af dem bor endda alene paa gaden. Det bliver haardt, men vildt spaendende - jeg glaeder mig rigtig meget!
Om eftermiddagen skal jeg ud at lave en masse sport og lege med boern, der ikke faar saa meget opmaerksomhed hjemmefra og derfor har brug for at komme ud og have det sjovt.

Jeg vil slutte nu, og saa regner jeg med at skrive igen, naar jeg kommer tilbage fra safari - saa er der garanteret en hel masse at fortaelle!

Her er lige et par af de billeder, jeg har taget indtil videre. Nettet er vildt langsomt her, saa det tager en krig at uploade billeder, men har da faaet uploadet et par stykker.

Her bor vi


Paa tur i lokalomraadet


Mr. Kari's hus og vores swahili-laerer Edward


Alle de soede smaa boern!
Her var vi ude at se fodboldkamp og blev overfaldet af alle boernene, som meget gerne ville tages billeder af.







4 kommentarer:

  1. Hej Maria

    Dejligt at se nogle billeder fra Afrika. De der børn er sgu dejlige hva.? Og det ser da også ud til, at I bor fint. Vi glæder os til at høre om og forhåbentlig se billeder fra safarien (gerne med løver på).

    SvarSlet
  2. Du skal nok lige indstille bloggen, så alle kan kommentere. Gitte ville have lagt en kommentar, men kunne ikke rigtig finde ud af det, for det kræver, at man har en konto hos Google eller nogle andre steder.

    SvarSlet
  3. Okay, det var jeg jo ikke lige klar over. Det skulle gerne vaere indstillet nu!

    SvarSlet
  4. Hej søde. Hold da op en besværlig start på rejsen, men det er godt at høre, at i er faldet nogenlunde til nu. Super spændende - jeg glæder mig til at høre om safarien :)
    Jeg er så småt begyndt at pakke selv, rejser om en uge. Vi må lige blogge frem og tilbage ude i den store verden.
    Vi snakkes, Knus Pernille.

    SvarSlet