mandag den 2. marts 2009

Beach Camp og Zanzibar

Saa er jeg kommet tilbage fra Zanzibar og har nu vaeret en enkelt dag i Dar foer vi tagere videre til Arusha i morgen.
Siden sidst jeg skrev er der sket en hel masse. Vi har sagt farvel til vores skole, hvilket var lidt maerkeligt. Den sidste dag var dog rigtig hyggelig. Vi havde koebt nogle saebebobler som ungerne synes var fantastisk sjove at lege med, saa det brugte vi stoerstedelen af dagen paa. Da boernene var taget hjem fik vi sodavand og kage af laererne og sad og snakkede med dem i et stykke tid inden vi gik hjem - rigtig hyggeligt.

Dagen efter tog vi paa Beach Camp en halv times koersel fra hvor vi bor. Her boede vi helt ud til vandet i nogle smaa hytter i tre dage. Det var nogle meget stille og rolige dage hvor vi ikke lavede saa meget andet end at laegge paa stranden, spille vikingespil (med vandflasker) og feste lidt om aftenen.

Her ligger vi som poelser paa en grill og steger

Der var nogle vildt soede aber rundt omkring vores hytter - her er en af dem

Vi tog hjem fra Beach Camp fredag og saa tog vi videre til Zanzibar loerdag eftermiddag. Her havde vi foerst faaet at vide at vi skulle bo oppe nordpaa helt ude ved stranden, men det blev af uvisse grunde lavet om i sidste oejeblik saa vi kom i stedet til at bo paa et hotel inde midt i Stone Town. Da vi foerst fik det at vide blev jeg lidt skuffet, da jeg havde regnet med bare at skulle dase paa stranden i en uge, men det viste sig at vaere vildt fedt at bo i Stone Town. Vi boede taet paa alting og havde endda ogsaa strand forholdsvis taet paa, saa vi kunne ogsaa sagtens laegge lidt paa stranden (det havde nok ogsaa vaeret lige i overkanten at laegge paa stranden i en hel uge).
Det var ogsaa vildt fedt fordi vi meget let kunne arrangere smaa ture derfra, saa vi var ude at opleve en hel masse.

Udsigten ind over Stone Town

Vores hotel

Soendag var vi paa en guidet rundtur i byen, hvor vi var rundt og se flere ting. Bl.a. det gamle slavemarked, hvor slaverne blev foert til og "opbevaret" indtil de blev solgt. Her laa de 50-75 mennesker i nogle bitte smaa kamre uden mad og drikke i op til 3 dage og bare ventede paa at blive solgt, hvis ikke de doede inden, hvilket der var mange der gjorde - forfaerdeligt! Vi var ogsaa paa fiskemarked og frugtmarked og ellers var vi bare rundt og se byen, som mest af alt bestaar af nogle meget smalle gader med souvenir-shops over alt.

En af de utallige smaa souvenir-shops

Tirsdag var vi paa Spice Tour, som var en del af vores program. Det var en ganske spaendende tur, hvor vi blev guidet rundt i en skov og saa, smagte og duftede til en masse krydderier og frugter.
Onsdag var vi en flok piger der tog ud paa Prison Island - en lille oe med en rigtig laekker strand. De havde et reservat med kaempeskildpadder, som vi var inde og fodre og klappe. Det var ret hyggeligt - de var bare kaempe store og meget dinosaur-agtige!

Her er jeg ved at fodre en af de stoerste krabater

Torsdag fik vi arrangeret en tur, hvor alle dem fra gruppen der har dykkercertifikat var ude at dykke og vi andre var ude at snorkle. Vi sejlede alle ud i en baad og saa havde dykkerne et dyk og imens snorklede vi andre rundt med en guide. Efter det foerste dyk spiste vi frokost paa baaden og sejlede derefter hen til en anden lokation og dykkerne havde der et dyk mere og vi andre snorklede igen rundt imens. Vi saa en hel masse flotte fisk, men ifoelge de andre var det vidst ikke saa vildt, men for mig der ikke har proevet at snorkle foer var det ret fedt.
Fredag var vi 5 piger der tog en tur ud til oestkysten, fordi vi synes ikke vi kunne have vaeret paa Zanzibar uden at have set de fantastiske strande paa Zanzibar som skulle vaere paa oestkysten. Lige da vi kom derud blev vi dog lidt skuffede, da det aabenbart var vildt lavvandet. Vandet var nok trukket 1 km tilbage eller saadan noget, saa der var meget langt mellem sandstranden og vandet - rimelig traels. Vi satte os derfor op til en vildt hyggelig restaurant og fik noget laekker frokost og saa regnede vi med at det var blevet hoejvande naar vi kom tilbage. Det var stadig langt vaek vandet da vi kom derned, men vi valgte at gaa ud til vandet, og i loebet af den tid vi var derude naaede vandet at komme helt op til stranden - det gik vildt staerkt. Herefter var det en dejlig strand og vandet var vildt laekkert.

Det fantastiske vand og mig, der lige leger fotomodel

Loerdag var vi paa den fedeste tur - der var vi nemlig ude at svoemme med delfiner. Det var en helt vild oplevelse! Vi sejlede ud i en baad og efter et kvarters tid sagde vores guider "get ready, get ready" og saa tog vi alle sammen svoemmefoedder, maske og snorkel paa og kort tid efter kunne vi begynde at se finnerne paa delfinerne. Vi sejlede helt taet paa dem og saa raabte de "jump, jump" og saa sprang vi alle i vandet lige ned til delfinerne. Det var helt vildt at vaere saa taet paa dem. De kom svoemmende lige ved siden af en eller under en og der var vildt mange.
Rigtig fedt!
I loebet af ugen har vi vaeret meget ude at spise, da der ikke var frokost inkluderet i vores program. Vi har derfor faaet en masse laekker mad - bl.a. et par pizzaer! De har ogsaa et ret hyggeligt food-market, som de kalder det, hvor man kan koebe en masse forskellig mad om aftenen. Her har vi ogsaa vaeret nede nogle gange og faa os en Zanzibar Pizza, som er en slags pandekage med fyld - ganske laekkert.

Vi tog hjem i gaar eftermiddags, og i dag har jeg bare lige faaet vasket noget toej og er ved at faa pakket til vi tager til Arusha i morgen. Glaeder mig til at se hvad det er for noget vi skal bo i deroppe og hvor taet paa byen vi skal bo og glaeder mig meget til at det bliver lidt koldere om natten som vi er blevet lovet at det er.

Nu vil jeg gaa op og sove, saa jeg kan vaere frisk til en 600 km lang rumlende bustur der starter kl. 5.30 i morgen tidlig!

(Der kommer maaske nogle flere billeder til dette indlaeg - har bare ikke mere tid lige nu)